Μνεία στον αγιογράφο του Ναού Αγίας Παρασκευής
Γεώργιος Σαραφιανός
Μέσα στο σεπτό ναό του χωριού μας, αφιερωμένο στην πολιούχο Αγία Παρασκευή, μπορούμε να παρατηρήσουμε στην κεντρική εικόνα Της, στο προσκυνητάρι του βορείου κλίτους, τη μοναδική υπογραφή του αγιογράφου, ο οποίος εργάστηκε για την φιλοτέχνηση του συνόλου των αγιογραφιών, που κοσμούν το εσωτερικό του ναού.
Στην εικόνα αυτή λοιπόν της Αγίας Παρασκευής, αναγράφεται «Αφιέρωμα Ιωαν. Κ. Παναγιωτόπουλου 1926», με υπογραφή αγιογράφου «Γ. Σαραφιανός». Εκτός αυτού, στην εικόνα του Αγίου Δημητρίου που βρίσκεται στην δεξιά άκρη του τέμπλου διαβάζουμε «Αφιέρωμα Δημ. Σ. Σταθόπουλου 1926», στοιχείο που υποδεικνύει ένα σχετικό χρονολογικό προσδιορισμό, αναφορικά με τις προσφορές των κατοίκων του χωριού στο ναό.
Με μια προσεκτική ματιά στις εικόνες που περιλαμβάνονται στο τέμπλο, στο δεσποτικό, στον άμβωνα, στο προσκύνημα της Δέησης και την αγιογράφηση του τρούλου διαπιστώνουμε, αν και ανυπόγραφες, ότι λόγω της τεχνοτροπίας είναι έργα του ιδίου αγιογράφου και της ομάδας του. Οι εικόνες αυτές μεταφέρθηκαν και τοποθετήθηκαν στο ναό, μετά την κατασκευή των ξυλόγλυπτων έργων του Στέλιου Υφαντή το 1920, ενώ ο τρούλος φιλοτεχνήθηκε με τη μέθοδο της νωπογραφίας.
Όπως μάλιστα πληροφορούμαστε από τη διδακτορική διατριβή «Ακαδημαϊκές τάσεις της εκκλησιαστικής ζωγραφικής στην Ελλάδα κατά τον 19ο αιώνα», Θεσσαλονίκη 2011, του Νικολάου Γραίκου, ο Γεώργιος Σαραφιανός από τη Σιάτιστα σπούδασε στη Σχολή Καλών Τεχνών, εγκαταστάθηκε στη Στυλίδα διατηρώντας εργαστήρι ζωγραφικής – αγιογραφίας στη Λαμία, ενώ πριν τον πόλεμο του ΄40 διέμενε στην Αθήνα. Γιός του ο διακεκριμένος ζωγράφος Πάνος Σαραφιανός (Λαμία 1919 – Αθήνα 1968).
Αγιογραφίες του βρίσκουμε σε Ιερούς Ναούς της Λαμίας, όπως Παναγίας Δέσποινας, Ευαγγελιστή Λουκά και Ευαγγελισμού της Θεοτόκου. Ακόμα, έργα του υπάρχουν στον Ι.Ν. Κοιμήσεως Θεοτόκου στα Μαγούλιανα της Αρκαδίας, καθώς επίσης και στον ιστορικό Ναό Αγίου Νικολάου στην Καστανιά Ευρυτανίας με χρονολογία 1924.
Οι αγιογραφίες του στο ναό μας χαρακτηρίζονται από δυτικότροπη έκφραση με ελαιογραφία πάνω σε μέταλλο και μουσαμά. Εξάλλου, στις ολόσωμες εικόνες, όπως του Αγίου Προδρόμου, της Αγίας Παρασκευής, του Αγίου Παντελεήμονα και στους έφιππους αγίους Δημήτριο και Γεώργιο οι μορφές είναι τοποθετημένες σε νατουραλιστικά τοπία. Χαρακτηριστική ιδιομορφία εμφανίζει η εικόνα του Προδρόμου, ο οποίος, αν και ασκητής της ερήμου, παρουσιάζεται σε δάσος ελάτων, μπροστά στην όχθη ποταμού θέλοντας ο αγιογράφος να μεταφέρει με τον τρόπο αυτό την παρουσία του Αγίου στο οικείο περιβάλλον.